Maailma vähiuuringute fondi andmetel on umbes 34% vähijuhtumitest seotud elustiili faktoritega, kaasaarvatud toitumisega. Hea uudis on aga see, et mitmed uuringud on tõestanud, et teatud toiduainete regulaarne tarbimine võib vähi teket ennetada. iVillage veebileht reastas sellised supertoidud!

 Brokoli
Võib kaitsta kopsu-, rinna-, käärsoole-, eesnäärme- ning põievähi eest.
Brokoli veidi mõrkjas maitse – nagu ka rooskapsa, kapsa ja lillkapsa puhul – on peamine märk tema vähivastastest omadustest, mida kinnitavad ka mitmed teaduslikud uuringud.

Küüslauk
Võib kaitsta näiteks mao-, käärsoole-, suu- ning kõrivähi eest.
Küüslaugus sisalduvad tugevalõhnalised osakesed on vähi vastu võitlevad ained, mida leidub ka näiteks teistes sibulate perre kuuluvates toiduainetes nagu porrulaugus ja šalottsibulates. Katsed näitavad, et nendel, kes söövad rohkem küüslauku on oluliselt madalam risk haigestuda vähki, kui nendel, kes ei tarbi seda üldse. Selleks, et saada küüslaugust kätte kõik kasulikud ained, tuleks küüslauguküüs purustada või hakkida ning süüa, kas toorelt või kergelt läbiküpsetatuna.

Tofu
Võib kaitsta rinna- ning eesnäärmevähi eest.
Tofu võib vähendada hormoonidega seotud vähkkasvajate teket nii meestel kui ka naistel. On tõestatud, et Aasias elavatel rahvustel, kes tarvitavad tofut regulaarselt, on väiksem risk haigestuda sellist tüüpi vähkidesse. Samuti sisaldab tofu endas võimsaid antioksüdante, mis võivad aidata ära hoida ka teist tüüpi vähke, kuid töödeldud sojal, mida leidub näiteks toidulisandites, vähivastaseid omadusi leitud ei ole.

Rasvaineterikas kala
Võib aidata kaitsta eesnäärmevähi eest.
Omega-3 rasvhappel, mida leidub näiteks lõhes ja makrellis, on põletikuvastased omadused, mis võivad aidata vähendada agressiivse eesnäärmevähi riski. Meestel, kes tarvitavad regulaarselt rasvainete poolest rikast kala, on tõestatud väiksem risk haigestuda eesnäärmevähki.

Roheline tee
Võib kaitsta mitmete vähitüüpide, sealhulgas ka põie-, mao- ja käärsoolevähi eest.
Katsed näitavad, et rohelises tees leiduvad võimsad antioksüdandid suudavad mõju avaldada juba geneetilisel tasemel ning takistada kasvajatel moodustamast oma verevarustust, mis tähendab, et nad ei saa edasi kasvada. Roheline tee ei sisalda nii palju kofeiini, kui must tee või kohv, kuid siiski pole soovitatav tarvitada teda väga suurtes kogustes, sest see võib põhjustada unehäireid ning iiveldust.

Täisterahelbed
Võib kaitsta rinna- ning käärsoolevähi eest.
Täisterahelvestes ning -leivas peituvad kiudained on olulised seedesüsteemi ning hormonaalse tervise jaoks. Lisaks sellele on täisterad rikkad mitmete ühendite poolest, mida seostatakse vähenenud vähiriskiga. Kiudaineterikkad helbed on näiteks klii- ja kaerahelbed ning kaeraküpsised, kuid peale selle peaksid nad olema ka madala soola- ning suhkrusisaldusega.


Tomatipasta
Võib kaitsta eesnäärmevähi ja tõenäoliselt ka teist tüüpi vähkide eest.
Tomatites leiduv ühend lükopeen takistab eesnäärme vähirakkudel kasvada ning seda seostatakse madalama eesnäärmevähi riskiga. Huvitav on aga see, et tomatitest võib olla hoopis rohkem kasu, kui neid on enne tarvitamist kuumutatud, sest see võimaldab suuremal kogusel lükopeenil imenduda palju paremini. Samuti soovitatakse tomatitele lisada ka oliiviõli, sest see hõlbustab imendumist veelgi.

Jogurt
Võib kaitsta käärsoole- ja rinnavähi eest.
Jogurt sisaldab endas probiootilisi aineid, mis parandavad seedesüsteemi tööd ning aitavad kaasa ka immuunsüsteemi töö paranemisele. Samuti on leitud, et regulaarsel jogurti tarvitamisel suureneb mitmete vähivastaste ühendite hulk. Seega, tuleks tarvitada neid jogurtitooteid, mis sisaldavaid elus, aktiivseid kultuure.

Apelsinid ja porgandid
Võivad kaitsta mitmete vähitüüpide, sealhulgas kopsuvähi eest.
Nii porgandites kui ka apelsinides leidub suurel hulgal antioksüdante c-vitamiini ja beetakarotiini. Kõik juur- ja puuviljad sisaldavad endas rakkude kaitseks tähtsaid antioksüdante, kuid samas antioksüdante sisaldavatel toidulisanditel pole vähivastaseid omadusi siiski leitud. Tehtud uuringud näitasid, et beetakarotiini sisaldavad toidulisandid hoopis suurendasid kopsuvähi ja surma riski suitsetajate seas.

Linaseemned
Võib kaitsta rinna- ning käärsoolevähi eest.
Nagu ka kõik teised täisterarikkad toidud, avaldavad ka linaseemned positiivset mõju meie seedimisele ning seemnetes leiduvad omega-3 rasvhapped ja kiud võivad aidata ennetada vähkkasvajate teket.

Jaga artiklit

0 kommentaari

Päevatoimetaja

Maria Rozbaum
Telefon 51993733
maria.rozbaum@ohtuleht.ee

Õhtuleht sotsiaalmeedias

Õhtuleht Mobiilis