(PantherMedia / Scanpix)

Näljane ostja on impulsiivne ja kergesti mõjutatav. Kas ka sinul on juhtunud, et lähed koriseva kõhuga toidupoodi ja ostad palju rohkem, kui vaja ja asju, mille ostmise peale täie mõistuse juures olles ei tulekski? Utrechti ülikooli teadlased tegid kaks huvitavat katset, mille tulemused võivad nende arvates pöörata inimeste impulsiivsed toiduvalikud nende kasuks - kui vaid poeketid sellega kaasa läheksid.

Esimeses katses paluti osalejatel seitsmepallisel skaalal hinnata, kui näljased nad on. Seejärel näidati neile kuut paari toite, igas paaris oli üks toit tervislik ja teine mitte nii väga. Pooltele näidati lisaks veel graafikut, millele oli märgitud, et enamik varem vastanuist olid valinud selle toidu, mis oli tervislik. Need, kes olid väga näljased, eelistasid kindlalt seda, mille poolt olid hääletanud "varasemad vastajad".

Teises katses jälgiti inimesi elulises olukorras. Sööklas pöörduti nii inimeste poole, kes alles järjekorras ootasid, kui ka nende poole, kes olid söömise juba lõpetanud. Taas näidati pilte ja graafikut väidetavate varasemate tulemustega. Ka siin märkasid teadlased, et inimesed läksid kaasa tervislikuma valikuga - kusjuures, mõjutavaid sõnu nagu "tervislik" ei kasutatud, ainus mõjutusvahend oli nn graafik. Kui inimestele otse ei öeldud ja peale ei surutud, et üks valik on tervislikum ja teine mitte, läksid nad kaasa sellega, mis tundus neile populaarsem või silmatorkavam.

Dr Cheung, kes uuringut läbi viis, selgitab, et seega võiks inimeste impulsiivsust ka heas mõttes ära kasutada. Näiteks võiksid tema arvates poed asetada värske toidu letid kohe kassade juurde või juhatada kliente siltide abil paremate valikuteni. Kui näljasena sööd niigi ükskõik mida, miks mitte siis juba midagi tervislikku.

Jaga artiklit

0 kommentaari

Päevatoimetaja

Marvel Riik
Telefon 51993733
marvel.riik@ohtuleht.ee

Õhtuleht sotsiaalmeedias

Õhtuleht Mobiilis