(PantherMedia / Scanpix)

Rahvasuus ringleb mitmeid müüte rasedate ja toitumise koha. Ämmaemanda nõuandetelefoni 12552 töötajad kogusid olulisemad kokku ja annavad neile vastuse.

MÜÜT: Lõpuks saab süüa kahe eest!
TÕDE: Kindlasti ei tohiks naine raseduse ajal hakata sööma topelt. Raseduse ajal suureneb naise energiavajadus ligikaudu 300kcal võrra. Kogu rasedusaegne kaalutõus võiks olla 10-15kg. Raseduse ajal tuleb hoida kehakaalu tõus ootuspärastes piirides ja tagada tervislik toiduvalik, kirjutavad Ämmaemanda nõuandetelefoni 12552 töötajad suhtlusportaalis Facebook. Oluline on, et rase saab oma toidust vajalikke toitaineid, vitamiine ja mineraalaineid. Raseda vajaminev toiduenergia on seoses ka kehalise aktiivsusega ning sõltub ka raseduseelsest kehakaalust. Tihti võib kaal esimestel raseduskuudel mitte tõusta või isegi langeda (isumuutused, iiveldus ja oksendamine). Ka viimasel kuul võib rase kaalus mitte juurde võtta. Nädalas võiks rase keskmiselt juurde võtta kuni 500g. Seetõttu igal arsti/ämmaemanda visiidil rasedat kaalutakse, et avastada liigne kaalutõus õigeaegselt (valed toitumisharjumused, tursed). Siiski ei ole kaaluiive kogu raseduse ajal ühtlane ja kõige suurem kaalutõus toimub 16-32.rasedusnädala vahel. Liigne kaalutõus on riskiteguriks nii emale kui veel sündimata lapsele. On leitud et liigne kaalutõus võib põhjustada gestatsioonidiabeeti, hüpertensiooni ja isegi spontaanaborte. Lisakilod ladestuvad organismis rasvkoena ja nende kulutamine peale sünnitust võtab rohkem aega.

MÜÜT: Söö kõike, mida tahad! 
TÕDE: Raseduse ajal peab lisaks söödava toidu mitmekesisusele ja tervislikkusele olema tagatud ka toidu ohutus. Raseduse ajal ei tohi toiduks tarvitada toiduaineid, mille kaudu on suurenenud tõenäosus saada ohtlikke nakkushaiguseid listerioosi, salmonelloosi ja toksoplasmoosi põhjustavaid patogeenseid baktereid.
Nakatumise vältimiseks ei tohi raseduse ajal toiduks tarvitada toorest liha ja kala. Süüa võib raseduse ajal ka toorest kalast valmistatud sushit, kuid sel juhul tuleks veenduda, et sushi valmistamiseks kasutatud kala on eelnevalt sügavkülmutatud. Sügavkülmutamisel kalades leiduvad parasiidid hävivad. Samuti hävivad parasiidid kala kuumsuitsutamisel ja soolamisel, seega võib sel viisil valmistatud kalast sushit julgesti süüa. Soovitav on mitte tarvitada toiduks keetmata koorikloomi (krevetid, krabid, austrid, karbi), tooreid mune, pesemata köögi- ja puuvilju, pastöriseerimata piima ja sellest tehtud piimatooteid. Hallitusjuustu võib raseduse ajal süüa, kui see on valmistatud pastöriseeritud piimast.


MÜÜT: Rasedatel ei soovitata süüa maksa, sest see sisaldab kontsentreeritud A-vitamiini.
TÕDE: Maks on raseduse ajal heaks rauaallikaks, kuid sisaldab ka suures koguses A vitamiini. Vitamiin A tarbimine üle 700 mikrogrammi päevas on tertogeenne ehk loote jaoks toksiline annus. Toiduga (välja arvatud väga suures koguses toorest hülgemaksa süües) ei ole võimalik saada toksilises koguses A-vitamiini. A-vitamiin muutub aga toksiliseks toidulisandite ületarbimisel, mis võib põhjustada lootel väärarenguid, luu mineraalainetiheduse vähenemist ning olla hepatotoksiline. Juhul, kui inimese toidulaud sisaldab suurtes kogustes retinooliga rikastatud toiduaineid, võib päevane tarbimiskogus ulatuda turvalise ülempiirini, mis on 3mg/päevas. Seega maksakastet ja –pasteeti võib raseduse ajal julgesti süüa.

MÜÜT: Viinamarjade, banaani, arbuusi, meloni ja teiste puuviljade söömine kasvatab tita suureks
TÕDE: Melonit ja arbuusi tuleb süüa teistest toidukordadest eraldi, kuna need on omaette toidud. Kuna puuviljad ja marjad on suure glükoosisisaldusega, siis nendega raseduse ajal liigse kehakaalu vältimiseks liialdada ei tohiks. Puuviljades sisalduv puuviljasuhkur on suhkur, suhkur omakorda annab kaloreid. Lisandunud kalorid tuleks ka päeva jooksul kulutada, kui aga nende kulutamist ei toimu (eriti kui rase sööb enne uinumist, või suurtes kogustes), ladestuvad need keharasvana. Liigne kaalutõus on riskiteguriks diabeedile nii emal kui ka tulevasel lapsel. Puuviljade ja marjade soovitatav kogus raseduse ja imetamise ajal on 2 – 4 portsjonit päevas.1 portsjon on 100 g värskeid puuvilju või 2 dl marju. Parim valik raseduse ajal oleks tarvitada värskeid kodumaised oma aias või mahetootmises kasvatatud marju ja puuvilju. Eestis on saadaval ka rikkalik valik välismaiseid puuvilju ja marju. Nende puhul on oluline neid enne tarvitamist harjaga pesta või lausa koorida.

MÜÜT: Ravimtaimede, taimeekstraktide, tinktuuride, taimeteede kasutamine on raseduse ajal vastnäidustatud.
TÕDE: Ravimtaimed võivad olla raseduse ajal väga kasulikud ja efektiivsed. Taimsete ravimite võimalikku kasu rasedale on raske hinnata. Kõik taimeteed ei sobi rasedatele. Samuti ei ole soovitav ühte ja sama taimeteed tarbida pikka aega järjest. Ülemäärane tarbimine võib tekitada mitteteadaolevaid toimeid. Seetõttu on kõige parem eelnevalt konsulteerida tervishoiutöötajaga ravimtaimede, -teede kasutamise osas

Jaga artiklit

0 kommentaari

Päevatoimetaja

Gerly Mägi
Telefon 51993733
gerly.magi@ohtuleht.ee

Õhtuleht sotsiaalmeedias

Õhtuleht Mobiilis