D-vitamiinil on oluline roll piimas sisalduva kaltsiumi imendumisel, sestap lisatakse paljudesse piimatoodetesse just seda vitamiini. (PantherMedia / Scanpix)

Pärast päikesevaest suve on D-vitamiini varud organismis lõpukorral ning oluline on jälgida, et toidulaual oleks muna, kala, seened ja D-vitamiiniga rikastatud piimatooted.

Madal D-vitamiini tase organismis on ohuks luudele ja liigestele, D-vitamiini puudusel on vigastused on kerged tulema, häirub lihaste töö ja piisav lõõgastumine, suureneb kukkumisoht, esineb liigne väsimus ja suureneb vastuvõtlikkus viirushaigustele.

Samuti kasvab ka haigusrisk selliste haiguste esinemiseks nagu suhkruhaigus, südame-veresoonkonna haigused ja kasvajad. Madal D-vitamiini tase ei ole ohuks ainult väikelastele, vaid ka täisealistele ja eakatele. Kuna D-vitamiini sünteesitakse organismis piisava päikesevalguse toel, on pärast kehva suve talvele vastu minnes oluline tagada kehas normi piires D-vitamiini tagavara.

2007. aastal viidi Tartu ülikooli sisekliinikus läbi viidud uuring, millest selgus, et 73% Eesti täiskasvanud elanikkonnast esineb D-vitamiini vähesus. Inimeste terviseteadlikkuse tõus annab impulsi toidutööstustele, eriti piimatööstustele, sest D-vitamiinil on oluline roll piimas sisalduva kaltsiumi imendumisel. 

Sellest ajendatuna on Tere AS tootearenduse osakond välja töötanud joogipiima ning mitmed piimatooted, mis aitaksid D-vitamiini varu hoida.

„Peale joogipiima on meil D-vitamiiniga rikastatud tooteid portfelli järk-järgult teisigi lisandunud, D-vitamiini on lisatud ka kohupiimadesse, keefiri ja jogurtitesse ja ka Võideksisse,“ rääkis  Tere turundusjuht Katrin Tamm ning lisas, et inimesed on juba harjunud pakenditelt D-vitamiini kohta uurima.

„Tere piimatoodetele on lisatud D3 vitamiini 15% päevasest soovituslikust kogusest (seega 0,75 μg 100 grammi kohta),“ viitas Tamm. Selleks, et päevane soovituslik kogus ainult piimast kätte saada, peaks seda tarbima 3-4 klaasi päevas.

Vastavalt Eesti tervise arengu instituudi ja Eesti toitumisteaduse seltsi toitumis- ja toidusoovitustele on D-vitamiini maksimaalne päevane kogus täiskasvanule 5 mg.

Söö muna, kala, seeni ja piimatooteid

Rasva ja kaltsiumi koostoime on see, mis aitab organismil piimatoodetest D-vitamiini omastada. Kuid lisaks piimale on heaks D-vitamiini allikaks veel kala ja muna, samuti seened. Loetletud toiduainetest saadav D-vitamiin on hea võimalus ennetada talvele vastu minnes erinevaid viirushaigusi, kuna piisav D-vitamiini tase aitab organismil ennetada erinevaid infektsioone. Kõige enam sisaldab kaladest D-vitamiini metsik lõhe ja tuunikala. Konservkaladest on  D-vitamiini allikaks näiteks ka sardiinid.

Katrin Tamme sõnul aitab D-vitamiin kaasa kaltsiumi imendumisele organismis, mis on eelkõige vajalik luude ja hammaste tervisele. „D-vitamiin aitab hoida luud ja hambad tugevatena ja lihaste talitlust normaalsena, aitab kaasa immuunsüsteemi normaalsele talitlusele ning osaleb rakujagunemise protsessis,“ loetleb turundusjuht põhjuseid, miks on tootjad hakanud piimatooteid D-vitamiiniga rikastama. Ka uuringud kinnitavad, et piimatoodetest saadava D-vitamiini positiivne mõju on tõepoolest olemas.

Jaga artiklit

1 kommentaar

M
Mimmi  /   15:29, 8. nov 2017
Söön mune,kala, varutud hulk seeni ja söödud ,piima ei joo aga piimatooteid tarvitan pidevalt ja nii D vitamiini proov oli ainult 50,nüüd söön apteegi D vitamiini. See ei ole nii nagu kirjutate,see oleneb inimesest.

Päevatoimetaja

Telefon 51993733
online@ohtuleht.ee

Õhtuleht sotsiaalmeedias

Õhtuleht Mobiilis