Uudised

Kaire Vilgats: olen kaalu jälgima hakanud oma kakskümmend korda (72)

Silja Paavle, 27. aprill 2013, 08:00
KALA TULEB KASUKS: Kaire Vilgatsit ei rõõmusta sugugi geenitestil selgunud tõsisasi, et ta võiks kõvasti kala süüa.  STANISLAV MOšKOV
"Peaksin rohkem kala sööma. No suitsukala ja ahjulõhe veel, kuid toores kala saiale või kilu ja heeringas..." ohkab Kaire Vilgats-Lõhmus, kui on saanud teada DNA-analüüsi tulemused.

Kaire Vilgats-Lõhmus (37) ei ole kunagi varjanud oma võitlust liigse kehakaaluga. "Olen kaalu jälgima hakanud oma 20 korda. Olen proovinud erinevaid dieete, liitunud kaalujälgijate rühmaga, lasknud koostada toitumiskava treeneril ja ka ise internetist infot otsinud," loetleb ta oma meetmeid. Ainus, mida Kaire pole kunagi katsetanud, on tabletid ja ekstreemsed dieedid.

Kõige rohkem oli kasu treeneri toitumiskavast koos trenniga. "Aga sellega on ikka nii, et vanad harjumused ei kao ja kipuvad tagasi tulema. Ikka tahaks ju end premeerida ja kõike homsele lükata... Lisaks nõuab kehakaaluga tegelemine rutiini, minu ellu ei tule seda vist vajalikul kujul kunagi," kostab paljude projektidega ametis olev laulja ja näitleja.

Et maailmas kogub üha rohkem populaarsust DNA-dieet, mis arvestab inimese ainevahetuse eripärasid, võttis Kaire Õhtulehe palvel sedakorda ette geenitesti FiguraGen tegemise.

Positiivne uudis: trenn aitab tõhusalt alla võtta

Selgus, et midagi väga valesti pole ta oma kaalu alandamise aegadel ka seni teinud, kuid üllatavaid momente selgus ka.

Samal teemal

Geenid näitasid, et Kairele ei sobi süsivesikutevaesed dieedid. See tähendab, et ta võib endale julgelt lubada täisteratooteid, kartulit ja ka puuvilju. Figuurisõprade toitumisspetsialistid, kes teevad geneetikutega koostööd, soovitasid Kairele vahemeredieeti. Selle kohaselt võib ta julgelt tarbida ka küllastamata rasvu – näiteks kala, oliivi- ja rapsiõli, avokaadot, pähkleid ja seemneid.

"Suitsukala ja ahjulõhe veel, kuid sellest, kuidas pannakse saiale toorest kala või süüakse heeringat või kilu, ei saa ma üldse aru," tunnistab Kaire.

Testi uskudes vähendavad küllastamata rasvad tal ka südame-, neuroloogiliste ja nahahaiguste riski. "No mis mul võiks selle vastu olla!" naerab laulja.

Samuti näitasid geenid, et trenni tegemine põletab Kairel rohkem kaloreid kui mõnel teisel. "Aga kui aega ei võta, ega siis trenni ei jõua," ohkab ta seepeale, nentides, et trennitegemisel on suur auk sees. Ja lisab, et kui kilodest tahad lahti saada, tuleb end vist ikka kätte võtta. Praegu naudib ta proovide ja lastega tegelemise vahepeal jalutamist.

Toitumissoovituste osas geenitest Kairele kui teadlikule ja kogemustega kaalujälgijale suuri üllatusi ei toonud. Küll aga kinnituse, et piirama peaks paksu võiga võileibade söömist. "Ma olen mugav sööja ja kiirustamise vahepeal on võileib kõige kättesaadavam," kostab ta.

Tõsi, Kaire on isegi õppinud võile alternatiivi leidma. Näiteks määrib ta selle asemel leivale, enamasti täisteraleivale või rukkipalale, avokaadot, mida test talle samuti soovitas, ja hummust. Mõnikord mõlemat korraga, et suutäiele mahlasust anda. "Ja neile peale nii palju muru kui võimalik," räägib ta oma lemmiksuupistest.

Koos geenitesti tulemusega jõudis Kaireni ka Figuurisõprade toitumisnõustaja koostatud kolme päeva näidismenüü. Selles on küll mitmeid soovitusi, mis Kaire seniste teadmistega vastuollu lähevad.

Näiteks see, et hommikusöögiks võiks süüa leiba ja muna. "Minu põhimõtete järgi valgud ja süsivesikud kokku ei käi," selgitab ta.

Samuti see, et põhiroa juurde soovitatakse magustoiduks puuvilja. "Minul on puuvili pigem eraldi söögikord. Tõsi, vahepalaks on puuvilja pakutud," kostab ta. Kaire on seni jälginud põhimõtet, et puuvilja ei peaks pärast sööki sööma. Sest seda on koos teiste toitudega raskem seedida.

Koos mõttekaaslasega on kergem

Ka on Kaire üks kindlaid põhimõtteid, et söögi kõrvale vesi ei käi. "Vett juuakse ju selleks, et söök läheks kiiremini alla. Tegelikult algab seedimisprotsess aga juba sellest, kui seda näritakse ja see süljega seguneb," teab ta. Kaire ei ole küll nii äärmuslik, kui mitmed tema tuttavad, kes ei joo vett tund aega enne ja pärast söömist, kuid vähemalt veerandtunnise vahe jätab ta sisse küll.

Poole kehakaalust määravad geenid ja teise poole elustiil

"Kindlasti mõjutavad geenid nii meie isusid, vajadust näksimise järele kui ka seda, kui kiiresti tekib söögist küllastustunne," ütleb Aire Allikas. Geenide ja kehakaalu seostega tegeleb lausa omaette teadusharu – nutrigenoomika.

Kui tavaliselt kasutatakse DNA-analüüsi ehk geenitesti haiguste diagnoosimiseks, siis tegelikkuses saab neid andmeid

rakendada ka elustiili parandamiseks "Geenitesti FiguraGen

eemärk on uurida viit ainevahetusega seotud geenivariatsiooni, mis mõjutavad inimese kehakaalu sõltuvalt toitumisest ja füüsilisest koormusest," ütleb Aire Allikas, IB Genetics OÜ arendusjuht. Tema sõnul tegeleb geenide ja kehakaaluga lausa omaette teadusharu, nutrigenoomika.

Allikas räägib, et geenide poolt on kehakaal määratud umbes poole võrra, teine pool sõltub inimese elustiilist. Kindlasti mõjutavad Allika sõnul geenid nii meie isusid, vajadust näksimise järele kui ka seda, kui kiiresti tekib söögist küllastatustunne. Peale selle on geenide poolt määratud, kuidas füüsiline aktiivsus meie kehakaalu mõjutab ning näiteks see, kuidas toimub trenni järel rasvade põletamine.

Geenitesti tulemusena saab inimene soovitused, mida dieedi pidamisel jälgida. Et IB Genetics teeb koostööd figuurisõpradega, saab iga DNA-analüüsi tellija testi vastustega koos ka just endale sobiva kolmepäevase näidismenüü.

Testi tegemine on lihtne. Selleks tuleb avaldada soovi kas otse IB Geneticsile kirjutades või Figuurisõprade kodulehel. Seejärel saadetakse koju pakike, milles on kõik vajalik limaskesta kaapeproovi võtmiseks, samuti juhised. Kui proov on võetud, tuleb ümbrik tagasi laborisse saata. DNA-analüüs tehakse diagnostikalaboris. Vastus saabub inimesele paari nädala jooksul.

Aire Allikas rõhutab, et analüüs ei too välja toiduaineid, mida süüa ei tohi, vaid annab soovitusi, mida peab piirama. Kindlasti selgub testi tulemusena, kas inimene peaks hoiduma süsivesikutega liialdamisest, kas talle on oluline küllastunud või küllastumata rasvade söömise hoolikas jälgimine jms. See ongi aluseks tulevase toitumiskava koostamisel.

PÄEVATOIMETAJA

+372 5199 3733
sirje.maasikamae@ohtuleht.ee

TELLIMINE JA KOJUKANNE

+372 666 2233
tellimine@ohtulehtkirjastus.ee

REKLAAM JA KUULUTUSED

+372 614 4100
reklaam@ohtulehtkirjastus.ee