Apteeker
(PantherMedia / Scanpix)

Kõndimist peetakse üheks efektiivseimaks ja mugavaimaks treeninguvormiks, kuid seda vaid juhul, kui iga samm valu ei tekita. Mida teha selleks, et jalad ei valutaks?

Apotheka proviisor Janika Tähnas annab neli soovitust, kuidas oma jalgade eest hoolt kanda.

1. Kanna õigeid jalanõusid!

Tänapäeval on valdav osa teedest kaetud asfaldiga ja enamik igapäevasest liikumisest toimub enamjaolt kõval pinnasel. Seetõttu esinevad tihtipeale valud labajala erinevates piirkondades. Jalavalul võib olla mitmeid põhjuseid alustades ülekoormuse või liigesepõletikuga ja lõpetades radikuliidiga.

Väga oluline on kanda õigeid jalanõusid – liiga kitsad ja isegi pisut väikesed jalanõud võivad põhjustada traumasid, varbaliigeste põletikku ja koormuse ebaühtlast jaotumist. Valed jalanõud võivad põhjustada sageli ka kiiret väsimust ja valu jalgades. Abi võib olla spetsiaalsetest tugitaldadest, aga enne oleks hea minna jalgade tervisekontrolli, mida teostatakse mitmetes Apotheka apteekides. Selle käigus hinnatakse survet jalalaba igale punktile, mille põhjal on näha, kas surve jalale on jaotatud ühtlaselt või on see pigem pöial/kannal ning kas koormus on keskel, rohkem paremal või vasemal poolel. Lisaks mõõdetakse ära jalgade täpne pikkus ja laius. Inimene saab ülevaate jalalaba olukorrast ning vajadusel selgitatakse välja, milliseid tugitaldasid tuleks jalakoormuse ühtlasemaks jaotamiseks kasutada.

Jalanõusid valides tuleks ka silmas pidada, et jalatsi ninaosa oleks piisavalt kõrge ja lai, mis annaks varvastele piisavalt ruumi. Jalanõu kannaosa peaks olema parajalt ümber kannaluude, hoidmaks ära jala ülemäärast liikumist külgedele. Samuti peab jalatsi kannaosa kõrgus olema paras, sest sobimatu kõrgusega konts võib põhjustada ebaühtlase surve jaotumise ja sellest tulenevalt liigesekahjustusi. Pehmendusega sisetallad ning piisava paksusega välistallad vähendavad jala põrutust.

2. Jälgi oma toidusedelit!

Jälgida tuleb ka oma toidusedelit, sest ülekaalulisus koormab liigeseid, aidates kaasa jalavõlvi madaldumisele ning jalakoormuse ebaühtlasele jaotumisele. Oluline on toituda mitmekesiselt, suurendades igapäevamenüüs puuviljade, köögiviljade ja täisteratoodete osakaalu. Mõõdukas füüsiline aktiivsus tuleb alati kasuks.

3. Kasuta vajadusel tugitaldasid!

Kui koormus jalgadele on märkimisväärne, siis tekivad paratamatult varem või hiljem kaebused, mida oleks võimalik tugitaldasid kasutades ennetada või leevendada. Õiged tugitallad aitavad jalalaba vajalikust kohast toetades ühtlustada ning koormust vähendada, kindlustades mugava käimise ja seismise. Eriti vajalik on toetada jalavõlvi, sest toestamata jalavõlvist võivad saada alguse mitmed probleemid, nt selja-, põlve- ja puusavalu. Selleks, et tugitallast abi saada, tuleb valida see õiges suuruses, sest vale tugitalla soetades on kahju suur ning kaebuse leevendamise asemel võib tervisemure hoopis süveneda.

Eriti hoolikad peavad jalanõude ja tugitaldade valikul olema diabeetikud, kuna halvasti kontrolli all olev veresuhkur kahjustab jalanärve, vähendab jalgade tundlikkust ning põhjustab kergemini ka halvasti paranevaid haavandeid.

4. Hoolitse oma jalgade eest!

Ajapikku tekivad jalgadele kõvenenud nahk ja mõhnakesed. Neid saab eemaldada salitsüülhapet sisaldavate kreemide abil, selleks sobib näiteks Scholli jalakreem kõva naha pehmendamiseks, mis kergesti imendudes pehmendab tallal olevaid nahapaksendeid. Apteekides on müügil ka Footneri jalgu kooriva efektiga sokid, mille toimeained avaldavad mõju 2 nädala jooksul, eemaldades efektiivselt surnud nahakihi ja hooldades kannalõhesid. Tulemuseks on värske ja uuenenud pehme nahk. Et püsivat efekti saavutada, on soovitatav protseduuri korrata 2-3 kuu tagant. Lõhenenud kandadele aitab hästi ka CCS kannapalsam, mis vähendab ka karedust ja muudab naha pehmeks ja siledaks.

Need, kes tunnevad, et jalad on väsinud, paistetanud ja ülekoormatud, võiksid aga proovida Bionike Defence Body, mis aitab hoolitseda naha verevarustuse eest ja pakub kohest kergustunnet. Eriti sobilik kasutamiseks kogu raseduse vältel, vähendamaks jalgade väsimust ja raskustunnet.

Kui aga soovid, et jalgadel poleks ebameeldivat lõhna, kasuta selleks spetsiaalselt loodud deodoranti. Näiteks Lavilini jaladeodorantkreem kõrvaldab ebameeldiva higilõhna 5-15 päevaks ja ei kaota oma mõju isegi siis, kui ujud või käid dushi all. Väga kiidetakse ka Ciccarelli jaladeodorant-puudrit, mis hoiab ära halva lõhna tekke ja reguleerib higistamist. Boonusena värskendab ja leevendab ka valutavaid ja sügelevaid jalgu.

Jaga artiklit

1 kommentaar

E
Endel  /   13:16, 1. juuni 2016
Parimat ei ole leidnud kui see sari - kusjuures lausa 25% karbamiidi sisaldav! Igati rahul! http://shop.pullpunt.eu/index.php?route=product/category&path=68_123

Päevatoimetaja

Silja Ratt
Telefon 51993733
silja.ratt@ohtuleht.ee

Õhtuleht sotsiaalmeedias

Õhtuleht Mobiilis