Apteeker
(PantherMedia / Scanpix)

C-vitamiin on ilmselt üks tuntuimaid vitamiine. Sellel on ka oma põhjus – sel vitamiinil on väga oluline roll organismi üldise kaitsevõime tõstmise seisukohalt, ütleb Apotheka apteeker Kerli Valge.

C-vitamiini vajatakse organismi immuunsüsteemi tugevdamiseks, naha ja igemete toetamiseks ning raua imendumiseks. Organism vajab C-vitamiini ka vastupanuvõime tõstmiseks ning väsimuse ja stressi peletamiseks.

„Kuigi mitmekesise toidulauaga inimestel puudub vajadus C-vitamiini lisaks manustada, siis teatud juhtudel on see siiski soovitatav. Näiteks suitsetajatel on suurenenud C-vitamiini vajadus, ka soolehaigustega patsientidel, kellel on vitamiinide imendumine soolestikus häirunud.  Ka rasedad ja imetavad emad võiksid C-vitamiini juurde tarbida, sest varustavad sellega ka oma last,“ avaldas Kerli Valge ja lisas: „Kui inimesel on C-vitamiini puudus, siis võib sellest märku anda igemete veritsemine, väga kerge sinikate ja verevalumite tekkimine kehal, kuid ka liigesvalud ja lihaste nõrgenemine.”

Menüü olgu vitamiinirikas

Parim aeg C-vitamiinivarude täiendamiseks on suvine periood, kui nii metsas kui ka aias leidub ohtralt erinevaid marju. Eriti C-vitamiinirohked on mustsõstrad. „C-vitamiini leidub kõvasti ka kibuvitsamarjades, astelpajus, aga ka kiivis, värskes kartulis, tomatis, virsikus ja paprikas. Lisaks sisaldavad seda ka erinevad tsitruselised, maasikad, spinat ja brokoli,“ loetles Valge.

 Loodusliku C-vitamiini puhul ei ole üleannustamist mõtet karta – tegu on vesilahustuva vitamiiniga, mille ülejääk väljutatakse organismist.

Tüüparusaam, et C-vitamiin laguneb ülikiiresti toidukraami säilitamise või toidu kuumutamise ajal, pole apteekri sõnul päris õige. Tõsi, kuumtöötlemine on vitamiinide, eriti aga c-vitamiini, suhtes halb. “Kui on soov keeta köögivilja ja tagada, et vitamiinikadu oleks väike, siis tasuks meeles pidada paari soovitust: keeda võimalikult värskeid köögivilju, keeda neid lühiajaliselt ja vähese veega. Kui on võimalik, siis kasuta ära ka köögiviljade keeduvesi,” selgitas Kerli Valge: “Marjade ja köögiviljade pikemaajaliseks säilitamiseks oleks kõige parem viis siiski külmutamine. Madala temperatuuri juures on vitamiinide kadu kõige väiksem. Seega pole tarvis ka karta, et C-vitamiinirohkete marjade külmkapis säilitamisel pole mõtet. Tõsi, C-vitamiini sisaldus võib neis küll väheneda, kuid oma kasutegurit nad siiski ei kaota.”

Õigeaegsus koos õige annustamisega

Kui inimene tarbib iga päev puu- ja köögivilju, saab ta piisavalt palju C-vitamiini toidust. Kui aga toit ei ole tasakaalustatud, peaks kaaluma C-vitamiini toidulisandi võtmist. „C-vitamiini tarbimine on populaarseim soovitus organismi kaitsevõime tõstmiseks. Apteegis on C-vitamiini saadaval eri annustes tablettide, nii lahustuvate kui ka närimistablettide kujul. Igaüks saab valida endale sobivaima variandi,“ kinnitas Valge.

Sageli on soovitatud külmetusega seotud probleemide, näiteks nohu ja köha korral manustada nn löökannuseid – korraga gramm või enam C-vitamiini. Valge sõnul on sellisel juhul määrav õigeaegsus koos õige annustamisega. Lühidalt: kohe, kui tekib tunne, et olete saanud külma, alustage C-vitamiini manustamisega. Selleks, et selgitada välja sobiv annus, konsulteeri apteekriga.

Jaga artiklit

1 kommentaar

M
Mari  /   17:09, 2. nov 2016

Päevatoimetaja

Triinu Laan
Telefon 51993733
Triinu.laan@ohtuleht.ee

Õhtuleht sotsiaalmeedias

Õhtuleht Mobiilis