Haigekassa
Üks ööpäevaringselt inimesi nõustav pereõde on Marika Kalmõkov. (Heiko Kruusi)

Tervisemure korral on perearst alati parim esimene nõustaja, sest just tema teab oma nimistu inimeste tervise ajalugu ja oskab soovitada inimesele kõige sobivamat ravi. Kui perearstil parasjagu vastuvõttu pole, saab tervisenõu kiirelt ja mugavalt ööpäev läbi tegutsevalt perearsti nõuandetelefonilt 1220.

Tervisemure võib meid mõnikord tabada väga ebasobival ajal, näiteks õhtul, nädalavahetusel või reisil. Selleks, et oma tervisemurele lahendust leida, saab kasutada meie tervishoiu eri võimalusi. 

Perearst on alati parim esimene nõustaja, kes teab oma nimistu inimeste tervise ajalugu ja teab soovitada inimesele talle kõige sobivamat ravi. Kuid teine väga hea võimalus saada tervisenõu kiirelt ja mugavalt, on helistada ööpäevasele perearsti nõuandetelefonile 1220. Nõuandetelefonile vastavad pikaajalise kogemusega meditsiinitöötajad 24 tundi ööpäevas ka nädalavahetustel ja riigipühadel. 

Kui tundub, et tervisemure on aga lausa eluohtlik või on kahtlus, et haigus võib kiirelt süveneda, tasub pöörduda erakorralise meditsiini osakonda. 

Kui te ei ole päris kindel, kas tervisemure tõttu peaks kohe haiglasse minema, tuleks oodata perearstile pääsemise aega või küsida nõu apteegist, aitab alati nõuandetelefon 1220, kes nõustab teid edasistes sammudes.

Sama kehtib ka kiirabi puhul. Eluohtliku seisundi puhul helistage alati 112. Kuid kui teil on mure, mis ei vaja kohest kiiret abi, siis helistage 1220 ning nõustaja aitab jõuda selgusele, mida oleks kõige otstarbekam ette võtta. Kui olete helistanud 1220 ja kõne ajal selgub, et tarvis on vältimatut arstiabi, suunatakse kõne edasi numbrile 112, kust saadetakse vajadusel välja kiirabi.

Oluline on ka teada, et perearsti nõuandetelefonil saab abi nii eesti kui ka vene keeles ja abi saavad kõik inimesed – ka need, kellel pole kehtivat ravikindlustust või kes elavad välismaal. 

Mis muredega võib nõuandetelefoni poole pöörduda?

Tervisemuresid on palju. Kui pole kindlust, kuidas õigesti käituda, siis tasuks alati nõu küsida. Isegi teadlikel inimestel läheb ärevates olukordades meelest, mis põletuse korral teha tuleb või millised oleks õiged vahendid leevendamaks lapse palavikku. Nõuandetelefoni töötajad tegelevad iga päev ka küsimustega, mis puudutavad ravimeid. Näiteks kui on ununenud, mitu korda päevas ravimit manustada tuleb. Sel juhul on aga kindlasti vaja teada täpset ravimi toimeainet, mis tuleks enne nõuandetelefonile helistamist järele vaadata.

Meeles tasub pidada, õhtuti ja pühade ajal on liinile rohkem helistajaid. Siis on perearstikeskused suletud ja oma perearsti kätte ei saa. Sellisel ajal tuleb arvestada, et kui helistajaid on palju, suunatakse kõne ooterežiimile. Kui küsimus ei ole kiireloomuline, võib ootamise asemel kõne mõne aja pärast uuesti proovida. Helistades kuulete esmalt sissejuhatavat teksti ning alles seejärel saab ühenduse kõnekeskusega. Helistaja kulud piirduvad vaid kõneteenuse maksumusega helistatavalt numbrilt.

Parima abi saamiseks tee enne nõuandetelefonile helistamist järgmist

Nõuandetelefonile helistades tuleb oma kirjeldusega olla võimalikult täpne, sest nõustaja ei ole teie kõrval ja füüsilist abi ta läbi telefoni pakkuda ei saa. Küll aga saate ise võimalikult täpse nõu saamiseks nii mõndagi ära teha, näiteks:

·       Võimalusel kraadige ennast või abivajajat, kelle pärast helistate, et nõustajal oleks hõlpsam nõu anda. Eriti oluline on see väikelaste puhul;

·       võimalusel ja vajadusel mõõtke vererõhk (ja pulsisagedus) ning pange näidud paberile kirja;

·       Ravimite tarvitamisel vaadake järele, milliseid ravimeid te võtate, pange need telefoni kõrvale valmis, et nõustaja saaks vajadusel küsida nende toimeaine kohta;

·       Võimalusel pange paber ja pliiats telefoni kõrvale valmis, et saaksite vajadusel koduse ravi juhised kirja panna.

Perearsti nõuandeliinilt 1220 saad juhiseid tervisemurede korral

* Välismaalt helistades tuleb valida +372 634 66 30;

* Helistaja isik jääb anonüümseks;

* Nõu antakse nii eesti kui vene keeles;

* Helistada võivad kõik olenemata ravikindlustuse olemasolust.

Kuidagi väiksemas kirjas

Helistades lauatelefonilt lühinumbrile 1220 on esimesed 5 minutit tasuta (v.a. Starmani ja Tele2 võrgust), peale 5 minutit tasub helistaja kõne eest kohaliku kõneminuti hinna aluse. Helistades mobiiltelefonilt lühinumbrile 1220, toimub helistamise eest tasumine alates 1 minutist telefonioperaatorite hinnakirjade alusel (Telia võrgust 0,2278 €/min, Tele2 võrgust 0,23 €/min, Elisast 0,21 €/min, seisuga 01.01.2016)

Jaga artiklit

3 kommentaari

L
Laivi Rintal  /   21:07, 18. okt 2017
Kõik olnuks kena, kuid peale 26.02.2017.a. ma enam eriti ei soovi 1220-i peale helistada...
Juhtumi kirjeldamine läheks pikale ja muutuks läilaks, kuid lühidalt - kukkudes välistreppi lumest pühkides ÕLA peale nii, et valust röögid, teadmata, kas luud on terved ja õlg paigas ning veidi toibudes ( muide-pühap.õhtul) antud numbrile helistades ja kogu selle kukkumise üksikasjad edastades ja asjatundlikku abi ootama jäädes... No ja mis te arvate mida minu käest teises toru otsas küsiti ? - "Kas teil v a r b a d liiguvad?" Vat nii. Ma sattusin hämmingusse ja ahmisin õhku, mõeldes et kas on ikka õige numbriga ühendus... , kuid kuna olen piisavalt kiire reaktsiooniga olnud ja valdan ka vene keelt - sain pihta, et nende keeles on tõesti paltsõ ruk ja paltsõ nog, meil aga sõrmed ja varbad. Meeletult pettununa, solvununa ja vihasena lõpetasin kõne. Otsisin ja leidsin abi mujalt.
Kadus ka usaldus ja tekkis kahtlus pädevuses. Kindlasti mitte ei kehti see kõigi töötajate suhtes
antud "numbri" taga, vaid ühe ja ainsa, kelle saavad asjast huvitatud kolleegid lindistuse alusel kindlaks teha.
Vabandan, et avaldasin, kuid see oli ja on mul siiani hinge kriipimas.
Tahaks loota, et teil on paremini läinud.
P
Pikk number?  /   10:19, 18. okt 2017
Kus on kirjas pikk telefoni number?
Või reeglid ei kehti?

Päevatoimetaja

Triinu Laan
Telefon 51993733
Triinu.laan@ohtuleht.ee

Õhtuleht sotsiaalmeedias

Õhtuleht Mobiilis