(PantherMedia / Scanpix)

Ehkki regulaarne treening on vajalik nii kehale kui vaimule, tuleb vahetult enne ja pärast sportimist pöörata kõrgendatud tähelepanu meie suurimale organile – nahale. Soovitusi naha tervise eest hoolitsemiseks jagab MyFitnessi treener ja Tartu Ülikooli meditsiinitudeng Kristi Tiimann. 

Spordi mõju nahale

Regulaarne kehaline aktiivsus vähendab stressi ja parandab üldist enesetunnet. Vähemtuntud fakt on aga see, et sportimine mõjub hästi ka nahale. “Treeningu käigus meie ainevahetus intensiivistub ja verevarustus nii lihastesse kui ka nahka suureneb. See toob rakkudesse rohkem toitaineid ja viib laguaineid ära,” selgitas Tiimann, kes treenerina astub üles nii kardio- kui jõutreeninguid juhendades. Kuna sportimisel meie kehatemperatuur tõuseb ja seeläbi ka verevarustus paraneb, higinäärmed hakkavad tööle ning nahapoorid laienevad, aitab higistamine väljutada pooridesse kogunenud mustust, rasu ja laguaineid. Teisalt toob kehaline aktiivsus nahka toitaineid, mis aitab nahastruktuuri parandada.

Treeningu positiivne mõju nahale võib olla ka kaudne. “Kuna stress võib olla mõne nahaprobleemi suurendavaks faktoriks, siis ka sellele tuleb kehaline treening kasuks,” tõdes Tiimann. Üleüldse toob treener välja, et tervislikud valikud, milleks on optimaalne kehaline aktiivsus, toitumine ja puhkus ning uni, on rõõmsa naha ja klaari jume väga oluline alus. 

Sport ja nahaprobleemid

Ehkki üldjuhul mõjub trenn nahale soodsalt, tuleb Tiimanni sõnul akne, ekseemi või muu nahaprobleemi esinemisel treenides nahka märksa tähelepanelikumalt jälgida. “Higistamine ja kõrgem temperatuur võib küll akne ja mõne muu nahaprobleemi suurendavaks faktoriks olla, kuid õige hoolitsemine aitab,” ütles Tiimann, kes soovitas probleemide välitimiseks treenida puhastatud näonahaga. Üldiselt aga treenimine nahaprobleeme tekitada ei tohiks – küll aga võivad teatud kestvusspordialade harrastajad nahal tunda saada hõõrdumist. “Hõõrdumisi võib ette tulla kohtades, kus riie ja nahk omavahel suuremas kontaktis on, näiteks reie sisekülgedel, kaenlaalustel ja nibudel. Maratonijooksjatel on vaseliin, plaastrid ja talk hõõrdumise ennetamiseks omal kohal,” tõdes treener.

Nahahooldus enne ja pärast trenni

“Kuna üldjuhul me treeningutes higistame, siis on väga soovitav treenida ilma meigita,” ütles Tiimann, lisades, et higi ja meigi segunedes on suurem tõenäosus pooride ummistumiseks. Treeningu lõppedes soovitab Tiimann koheselt nägu higist puhastada ning kanda puhtale näole kerget niisutavat kreemi. Treeneri sõnul ei ole mõistlik kohe pärast trenni tegemist hakata tegelema karvaeemaldusega, kuna see võib punetavat nahka liigselt ärritada. “Kui karvu hakatakse eemaldama treeningujärgselt, siis soovitan lasta kehal nii palju taastuda, et treeningujärgse õhetuse märke enam pole,” sõnas Tiimann. Seetõttu tasuks eelistada karvaeemaldusmeetodeid, mis nahka võimalikult vähe ärritavad. “Kõige enam soovitavad dermatoloogid kasutada fotoepilaatorit, kuna see ei pane nahka pinge alla ega kahjusta seda. See on ka põhjus, miks fotoepilaator sobib hästi sportlastele, kelle nahk vajab põhjalikku hooldust,” ütles Philips Lumea esindaja Gerly Kohv. Kõige selle tõttu võib fotoepilaatorit kasutada ka vahetult enne treeningut ning kõigest paar tundi pärast treeningut. Teiste karvaeemaldusmeetodite kasutamisega tuleb aga kauem oodata. “Depilatsiooni korral tuleks järgmise treeninguga oodata 12–24 tundi,” tõdes Tiimann. 

Jaga artiklit

0 kommentaari

Päevatoimetaja

Telefon 51993733
online@ohtuleht.ee

Õhtuleht sotsiaalmeedias

Õhtuleht Mobiilis