Hea nõu

Diabeediõde annab nõu: seitse soovitust südametõbedest hoidumiseks (2)

Toimetas Silja Paavle, 23. aprill 2018, 16:36
Ole igal päeval füüsiliselt aktiivne ning ära stressa! PantherMedia/Scanpix
Ida-Tallinna Keskhaigla diabeediõde Marje Klauks annab südamekuul seitse soovitust, kuidas hoiduda südamehaigustest ja tõsistest tagajärgedest tervisele.

1. Hoia veresuhkur võimalikult normilähedane! 

Diabeediga kaasnevaid haigusi ja tüsistusi põhjustab just kaua kestnud ja halvas kompensatsioonis veresuhkur. Diabeedihaigetel on 50% suurem tõenäosus haigestuda kardiovaskulaarsetesse tõbedesse. Diabeedi tüsistustega inimeste seas on umbes 65% surmajuhtumitest seotud infarktiga.

2. Ära suitseta!

Tubakatoodete tarvitamine (eriti suitsetamine) on ohtlik südame- ja veresoonkonnahaiguste riskitegur. Suitsetaja risk haigestuda südame- ja veresoonkonnahaigustesse on 2–4 korda suurem kui mittesuitsetajal.

3. Hoia kehakaal võimalikult normilähedane!

Kui KMI on suurem kui 35, tõuseb diabeedirisk 40%-ni. 5−10%-line kaalulangus langetab diabeeti haigestumise riski 58% võrra. Iga kaotatud kilogrammiga väheneb vererõhk 2,5/1,5 mmHg.

4. Ole füüsiliselt aktiivne, iga päev!

Kehaline passiivsus on samasugune haiguste tekke riskifaktor nagu suitsetamine ja rasvumine. Ebapiisav liikumine põhjustab üle maailma rohkem kui viis miljonit surma aastas. Regulaarsel liikumisel võib langeda paljude haiguste risk, näiteks: südame-veresoonkonnahaiguste risk 35%; 2. tüüpi diabeeti haigestumise risk kuni 50%. 

5. Hoia vererõhk võimalikult normilähedane! 

6. Maga öösel 7−8 tundi!

Unepuudus võib muuta meie toidueelistusi. Nii kasvab isu süsivesikute- ja energiarikka toidu järele ning suureneb ka söödud toidu kogus. See omakorda tõstab veresuhkru taset. Unehäired on muuhulgas seotud kaalutõusu, kõrgvererõhutõve, diabeedi ja südame-veresoonkonnahaiguste tekke ning süvenemisega.

7. Ära „stressa”!

Igapäevaelu pingete ja argipäevaste probleemide korral võib tekkida vastupandamatu soov väikeste vaheaegade järel midagi näksida. Suure isuga kaasnevad ülekaalust tingitud ebameeldivused: halveneb enesetunne, kahaneb töövõime, suureneb kõrgvererõhktõve, südamehaiguste ja diabeedi risk jm. Äkki tekkinud stress põhjustab südametöö kiirenemist ja südamelihase tugevamaid kokkutõmbeid. Korduvad stressiepisoodid võivad viia südameprobleemide tekkimiseni.

Stressitaseme langetamine parandab üldist tervist, kaasa arvatud vererõhku, vähendab pulsi- ja hingamissagedust, lõdvestab lihaseid, parandab ainevahetust, suurendab organismi varustatust hapnikuga, lisab enesekindlust ja tagab hea une.

Stressi leevendamiseks ja lõõgastumiseks on mitmeid lihtsaid viise:

- tegele regulaarselt meelepärase füüsilise tegevusega;

- tee seda, mida naudid (lugemine, kinos käimine, tantsimine jne);

- kui tunned, et hingamine muutub stressi tõttu pindmiseks ning kiireks, siis tee hingamisharjutusi, hingates aeglaselt sisse ja välja.

Samal teemal

6. november 2018, 06:00
VERERÕHK TEEB MURET? 6 vähem tuntud seika kõrgest vererõhust
4. mai 2018, 13:15
Kas unehäired ohustavad enim hommiku- või õhtuinimesi?
2. mai 2018, 09:58
Kas sa tead, mis juhtub su kehaga pärast kaalulangust?
30. aprill 2018, 14:50
Kuus toitu, mis viivad sult une

2 KOMMENTAARI

e
Eki 25. aprill 2018, 08:15
Aga äkki lp kommenteerija vötab vaevaks kontrollida ja leiab, et just nii ongi korrektne - tõbedest.
g
grammatikavaba Silja Paavle 24. aprill 2018, 05:02
Paksult gram vigu täis. Põhiharidus pooleli jäänud?
tõbedest versus tõvedest...

Põnevat ja kasulikku

PÄEVATOIMETAJA

+372 5199 3733
sirje.maasikamae@ohtuleht.ee

TELLIMINE JA KOJUKANNE

+372 666 2233
tellimine@ohtulehtkirjastus.ee

REKLAAM JA KUULUTUSED

+372 614 4100
reklaam@ohtulehtkirjastus.ee