Kas oled lõoke, vahepealne tüüp või öökull, on paljuski mõjutatud geenidest. (Pexels)

Hiljuti avaldatud uuringu järgi on neil, kes lähevad õhtul vara voodi ja tõusevad vara, väiksem risk depressiooni tekkeks.

University of Colorado Boulder teadlased uurisid seost kronotüübi ehk magamamineku-tõusmise eelistuste ja meeleoluhäirete vahel, kirjutab ScienseDaily. Uuriti 32 470 naist, kelle keskmine vanus oli 55.

Eelnevad uuringud on toonud välja, et öökullidel ehk neil, kes eelistavad hilja magama minna, on üle kahe korra suurem risk depressiooni tekkeks. Samas ei arvestanud need uuringud ka teisi riskifaktoreid, mistõttu oli raske öelda, kas inimene ärkas depressiooni tõttu hiljem või nn öökullitüüpidel oli kõrgem depressioonirisk.

2009. aastal, kui uuring algas, polnud uuritud 32 470 naisest kellelgi depressiooni. Kui paluti kirjeldada nende magamiseelistusi, siis  37% pidas end  hommikuseks inimeseks, 53% nimetas end vahepealseteks ja 10% pidas end õhtuseks tüübiks. Naisi jälgiti nelja aasta jooksul depressiooni suhtes.

Maga, liigu, naudi valgust

Leiti, et varajastel tõusjatel on siiski 12-27% madalam risk olla depressiivne kui vahepealsetel tüüpidel. Ja öökullidel on 6% kõrgem risk kui vahepealsetel tüüpidel.

Kas oled lõoke, vahepealne tüüp või öökull, on paljuski mõjutatud geenidest. Mõned uuringud näitavad, et geenid, mis mõjutavad meie eelistusi, millal magama minna ja ärgata, mõjutavad ka depressiooniriski.

Ehkki uuring näitas seost kronotüübi ja depressiooni vahel, ei tähenda see, et öökullidel tekib kindlasti depressioon. Leiti, et see seos on siiski väiksem, kui eelnevad uuringud on näidanud.

Aga kas öökullid saaksid midagi teha, et vähendada depressiooniriski?

Uurijad soovitavad magada piisavalt, liikuda, veeta aega väljas, lülitada öösel tuled välja ja üritada päeval olla valguse käes nii palju kui võimalik.

Jaga artiklit

9 kommentaari

T
trebla  /   10:26, 10. sept 2018
Ei siin suurt teadust ole- inimene vajab just enne südaööd saadavat und ja kui ta seda ei saa on pehmelt öeldes s*tasti (ei hakka siin pikalt hormoonidest jahuma) .
Hilja magama minejat ei aita enam ka kasvõi pärastlõunani magamine.

Päevatoimetaja

Triinu Laan
Telefon 51993733
Triinu.laan@ohtuleht.ee

Õhtuleht sotsiaalmeedias

Õhtuleht Mobiilis