Et olla terve, soovitatakse süüa päevas üks õun, õunahooajal pisut rohkemgi.

Kuigi enamik meist teab ütlust, et “üks õun päevas hoiab arsti eemal”, ei tule õuna n-ö tervisekasu peamiselt mitte vitamiinidest-mineraalainetest, vaid temas sisalduvatest bioaktiivsetest ühenditest, kirjutab toitumisekspert  Tagli Pitsi
portaalis Toitumine.ee

Päevas võiks süüa ühe õuna, õunahooajal ehk pisut enamgi. Toidusoovituste järgi peaks sööma keskmine täiskasvanu päevas umbes 200 g puuvilju, samas tuleks neid varieerida, mitte süüagi ainult õunu.

Kui 200 grammi õunu (üks õun diameetriga umbes 7-8 cm) annab meile umbes 90 kcal, siis süües päevas ära juba viis sellist õuna, oleme saanud ligi 500 kcal, mis on neljandik keskmise täiskasvanud naisterahva päevasest vajadusest. Õunahooajal ei söö inimesed üldjuhul õunu mitte tavalise söögi asemel, vaid sellele lisaks. Kuigi õunad sisaldavad vaid n-ö looduslikke suhkruid, siis saab kilost neid ligi 100 grammi, mida on päris palju. Õunahooajal kaalus juurdevõtmine on väga kerge tulema.

Õuna toitainete sisaldus sõltub sordist, pinnasest, millel puu kasvab (seega ka päritolumaast), väetamisest, ilmastikuoludest, säilitustingimustest ja muust.

Õun vähendab haiguste riski

Õuntes sisalduvaid bioaktiivseid ühendeid seostatakse osade vähkkasvajate vormide, südame-veresoonkonnahaiguste, astma ja diabeedi riski vähenemisega, samuti võib neil olla positiivne toime vere kolesteroolitaseme alandamisele.

Õuntes leidub bioaktiivsetest komponentidest peamiselt polüfenoole (nt kvertsetiin, katehhiin, klorogeenhape jm). Antioksüdantne aktiivsus varieerub sõltuvalt sordist, kasvatustingimustest, küpsusest. Uuringud näitavad, et bioaktiivsete ühendite sisaldus on üldjuhul suurem punasekoorelistes õuntes. Säilitustingimused mõjutavad seda suhteliselt vähe, küll aga mõjutab nende sisaldust kuumtöötlemine.

Jaga artiklit

0 kommentaari

Päevatoimetaja

Silja Ratt
Telefon 51993733
silja.ratt@ohtuleht.ee

Õhtuleht sotsiaalmeedias

Õhtuleht Mobiilis