Toitumine

Kas oled väsinud juba lõunaajal? Vaata üle oma söömine 

Toimetas Sirje Maasikamäe, 13. september 2018, 13:43
Et lõunaajal ei tekiks unisust, ei tohi süüa liiga palju.  
Kuidas saab juba päeval tekkida nii suur väsimus, kui kehaline aktiivsus koolis või kontoris piirdub mugava asendi leidmisega toolil ja märkmete kirjutamisega? Kas väsimust soodustab süsivesikuterikas lõunasöök?

Seletus on lihtne ja loogiline, kirjutab Eesti Arstiteadusüliõpilaste Selts. Organismi peamine energiaallikas on süsivesikud, mille ainevahetus tagab veresuhkru taseme hoidmise normi piires ning väldib selle suuri kõikumisi. See omakorda kindlustab erinevate rakkude ja kudede optimaalse talitluse. Ometi levib uskumus, et süsivesikuterikas lõunasöök soodustab väsimuse teket. 

Samal teemal

Üheks võimalikuks väsimuse tekke põhjenduseks on see, et lihtsuhkruterikka toidu söömine tõstab märgatavalt vere glükoositaset. Organism vastab sellele suure insuliini eritumisega, et normaliseerida veresuhkru tase. Protsess põhjustab mitmete aminohapete, kuid mitte trüptofaani intensiivsemat haaramist lihaskoe rakkudesse. Mida rohkem aminohappeid elimineeritakse, seda suurem on trüptofaani osakaal veres võrreldes teiste aminohapetega, hõlbustades selle transporti ajju. Kuidas on see seotud unetunde tekkega? Nimelt sünteesitakse trüptofaani baasil serotoniini, millest käbinäärmes tekib melatoniin ehk unehormoon.

Oluline on söödud toidu kogus

Lisaks nihkub organismis pärast söömist tasakaal sümpaatilise (“võitle ja põgene”) ja parasümpaatilise (“puhka ja seedi”) närvisüsteemi vahel neist viimase suunas. Parasümpaatilise autonoomse närvisüsteemi ülesanne on energiat hoida ja viia organism puhkeolekusse, et rahulikult seedida ning sellest toitaineid omastada. Mida suurem on söödava toidu hulk, seda enam tasakaal parasümpaatilise närvisüsteemi suunas nihkub ja seda rohkem tunneme end ekslikult väsinult.

Unise tunde tekitab glükoositaseme tõus veres, kuid seda suurendavad ka rasva- ning valgurikkad toidud. Seetõttu pole vajadust loobuda lõunaajal näiteks maitsvast pastast. Oluliselt tähtsam on mõelda sellele, kuidas saada vajalikud toitained kätte selliselt, et söödava toidu hulk oleks optimaalne.

Vahel soovib meie organism mõnikord lihtsalt pisut laiselda ja söögikorrale järgnev väsimustunne on petlik. Viiakse ju söömise teel organismi uut energiat!

Juhtimaks tähelepanu tervislikule toitumisele, alustas Eesti Arstiteadusüliõpilaste Selts koostööd R-Kioskiga. R-Kioski tegevjuhi Tiia Ilvese sõnul võimaldab tähelepanu pööramine toidulauale elada täisväärtuslikumat ja tervemat elu. 

PÄEVATOIMETAJA

+372 5199 3733
sirje.maasikamae@ohtuleht.ee

TELLIMINE JA KOJUKANNE

+372 666 2233
tellimine@ohtulehtkirjastus.ee

REKLAAM JA KUULUTUSED

+372 614 4100
reklaam@ohtulehtkirjastus.ee