Lapsed

LASTEARST SELGITAB: mis juhtub, kui laps ei saa piisavalt kaltsiumit ja D-vitamiini? (2)

Toimetas Sirje Maasikamäe, 31. oktoober 2018, 12:23
Lapsele on head kaltsiumiallikad piimatooted.  Vida Press
1-3aastasena läbib väikelapse organism ühe olulisema arenguetapi oma elus. Tallinna Lastehaigla lastearst  Ülle Einberg selgitab, miks on selles vanuses nii olulised kaltsium ja D-vitamiin.

Kuigi aastaselt saab laps hakata sööma kõigi toiduainerühmade tooteid, tuleb meeles pidada, et laps ei ole veel täiskasvanu. Üleminek täistoidumenüüle peab toimuma targalt. Paljud lapsevanemad teevad seda pinnapealselt, sest lihtsam ja kiirem on pakkuda väikelapsele toitu, mida valmistatakse kogu perele, või osta poest valmistoitu. 

Kaltsium on tugeva organismi alustala

Samal teemal

Üks asendamatuid toitaineid on kaltsium, mis vastutab inimese organismis tugevate luude ja hammaste eest, aitab kujundada muskulatuuri, stimuleerib närvide tööd, reguleerib vererõhku ja mõjutab positiivselt südame tervist. Vastab tõele paljukuuldud soovitus, et väikelaps peab jooma piima, sest piim teeb luud tugevaks.

1–3aastasel lapsel on päevas vaja ~ 500 mg kaltsiumi, mis on neli korda rohkem kaltsiumi kehakaalu ühe kilogrammi kohta kui täiskasvanul. Kui kaltsiumivarud ei ole piisavad, muutuvad lapse luud aja jooksul hapraks ja nõrgaks, teda ohustavad luumurrud.

Krooniline kaltsiumi- ja D-vitamiini puudus võivad kaasa tuua haigestumise rahhiiti, mis  pehmendab luid. Lapsel võib kujuneda patoloogia luudes, mis kasvavad 1–3aastaselt kõige jõudsamalt ehk pealuus, rindkeres, ribides, selgroos ning jalgades. Selle tulemusena võivad jalad võtta O- või X-tähe kuju.

Paljud lapsevanemad ei tea, et madal kaltsiumitase suurendab ka närvilisust, mistõttu laps võib palju nutta ja olla kapriisne.

Üldiselt teatakse, et piimatooted on väga head kaltsiumiallikad. Näiteks pool klaasi lisanditeta jogurtit sisaldab 207 mg ning juustuviil umbes 112 mg kaltsiumi. Muidugi sobib suurepäraselt ka kohupiim, kuid hoiduda tuleb liigselt magustatud kohupiimamaiustest. Ka kohuke on pigem suhkrurikas hõrgutis kui väärtuslik kaltsiumiallikas.

Kaltsiumirikkad ka pähklid, seemned ning kaunviljad, nagu kikerherned ja punased ning valged oad. Need tuleb lisada menüüsse lapse vanust arvestades. Terved pähklid ei sobi väikelapsele, sest pähkel võib kurku kinni jääda või sattuda hingamisteedesse. Purustatult ja kohupiimale lisatult on need maitsvad ja tervislikud.

D-vitamiin tagab  tugevad luud

Neljandik küsitletud lapsevanematest leiab, et 1–3aastased lapsed vajavad sama palju D-vitamiini kui täiskasvanud. Siiski kujuneb lapse kasvades aktiivselt lapse luustik, sellepärast on ühe kehakaalu kilogrammi kohta vaja väikelapsel saada isegi seitse korda rohkem D-vitamiini kui täiskasvanul.

Laps peab päevas saama minimaalselt 400 IU-d (rahvusvaheline ühik) D-vitamiini. On oluline, et lapse toidus oleks piisavalt palju D-vitamiini sisaldavaid tooteid – kala, piimatooted ja munad ning et laps veedaks võimalikult palju aega õues.

Kuna enamasti ei ole D-vitamiini võimalik toiduga piisavas koguses saada, on hea mõte anda lastele kuni kolmanda eluaastani vaja täiendavalt D-vitamiini, pidades pausi vaid päikselistel suvekuudel, kui pere veedab palju aega õues või reisib soojale maale.

Tihtipeale peavad lapsed lisaks sööma D-vitamiini ka pärast kolmeaastaseks saamist. Õige preparaadi aitab välja valida arst või apteeker. Väärtuslikuks kaltsiumi ja D-vitamiini allikaks pärast aastaseks saamist on ka väikelaste piimasegu.

Palju kaltsiumi sisaldavad:

piimatooted – joogipiim, keefir, magustamata jogurt, kohupiim, juust,

rohelised köögiviljad – brokoli, spinat;

täisterajahust leib

pähklid – Brasiilia pähklid, mandlid, seesamiseemned;

kaunviljad – punased ja valged oad, kikerherned.

D-vitamiini sisaldavad:

kala, piimatooted, munad.

Kuni kolmeaastased lapsed peavad võtma täiendavalt D-vitamiini.

2 KOMMENTAARI

p
vanaema
p
pastoriseeritud 31. oktoober 2018, 12:44
piimast ei imendu mmigi, d vitamiini peab saab tunduvalt rohkem kui 400iu , paevas ja ilma k2 vitamiinita kaltsium ei luudesse ja liigestesse ei imendu vaid arteri seintele lihastesse jne.

Põnevat ja kasulikku

PÄEVATOIMETAJA

+372 5199 3733
sirje.maasikamae@ohtuleht.ee

TELLIMINE JA KOJUKANNE

+372 666 2233
tellimine@ohtulehtkirjastus.ee

REKLAAM JA KUULUTUSED

+372 614 4100
reklaam@ohtulehtkirjastus.ee