Lapsed

PSÜHHOLOOG: laste vale vabakasvatus ehk kasvatamatus on andnud meile kibedad viljad

Toimetas Sirje Maasikamäe, 19. november 2018, 12:03

66 KOMMENTAARI

j
24. november 2018, 17:14
Jama! Lasteaed ja kool röövivad me laste puhta hinge! Niikaua kui lapsed on kodus on nad süütud ja asjalikud aga alates lasteaiast tuuakse koju niisugust saastakõnet ja käitumist mida meie pole näinud! Nad ju unustavad eesti keeles rääkimisegi ära mis me muust räägime. Ärge süüdistage vanemaid vaid aega kuhu oleme jõudnud ja ilged võõrad tavad mida lastekaitse lausa seadusega nõuab et lastele peab olema tagatud.
t
troll/ 24. november 2018, 13:03
Minu meeles on küll 40+ prouade põlvkond täiesti kasvatamatud ja ebaviisakad. Eriti õpetajad. See mis, teks neil suust välja tuleb, on lihtsalt kohutav. Ega neid vist enam paranda ka. Laste kohta ei ütleks.
l
Liis/ 24. november 2018, 11:01
Alati on vanemad süüdi...Tänapäeval ei või lapsele mitte midagi öelda siis on lastekaitse kaelas........
m
Maria/ 23. november 2018, 10:47
Siis ju ikkagi ei olnud vabakasvatus. Mõned vanemad valdavad kasvatamise kunsti niivõrd hästi, et see toimub loomulikult, ilma karistamiseta. Täiskasvanuna on tunne, et polegi nö. "kasvatatud". Palju oleneb ka lapse natuurist- kõiki ei saa ühtmoodi suunata.
m
Maire/ 23. november 2018, 08:06
Esiteks, ei kasvatata lapsi. Lapsi suunatakse,nendega räägitakse, sigu kasvatatakse.
h
Hargo/ 22. november 2018, 13:12
Paras teile,sööge oma vilju nüüd.
m
22. november 2018, 07:00
mida peetakse lapse kasvatuse all silmas? distsiplineerimist? vitsahirmu? pigem elavad vanemad hirmus. paned nurka, võid saada krim karistuse...
k
Kõigile./ 21. november 2018, 11:34
Olen suure pere (10last) viimane laps ja ei ütle et vabakasvatus lapse hukka viib. Rohkem sõltub ikka see keskkonnast kus laps kasvab see kuidas teda koheldakse ja mida lubatakse. Lapsed kes keset poodi põlvili nutavad kommi tahes või mingit mängulelu. Need kes selle oma kisa peale saavad ja selle eest isegi vanematelt noomida ei saa vot nemad kasvavad rusikakangelasteks. Kui last kasvõi noomida tema teo eest. See muudab juba palju tema edasises kasvamises. Piire peab tundma ja kui sa ei õpeta piire juba lapsele siis millal veel? Vanglaga? Vits või õpetussõnad. On vahet? Piirid loevad...

l
Logish/ 21. november 2018, 11:14
Suunamine ongi õpetamine ja õige tee näitamine
h
Hmm/ 20. november 2018, 23:35
Vabakasvatatuna olen suht edukas seni olnud, täna 36 aastasena tänulik, mind suunati ja öeldi varakult seda, et sa õpid iseendale, teed iseendale, elad iseendale. Kriitikutel oleks teemat kui palju, aga kodus pandi sõna maksma nii, et ei pidanud midagi ütlema :) Ei rusikat vehkima ega miskit. Õppisin respekteerima varakult. 13 aastast alates oli vaba voli teha mis tahes ja olla kus tahes, kaua tahes. 90ndatel isa öeldes õpetajale, et meil on vabakasvatus, vaatas ta kohkunult :) 18neselt ma olin juba iseseisev, tänaseks pool maailma läbi käinud ja raha on ka piisavalt ja kõike pidin ise tegema
e
Erlend-Ferdinand Vennola/ 20. november 2018, 16:47
Niisugused sündisid just neil aastail, mil ilmusid reklaamid "Ära löö last!" ja nende vanemad võtsid asja tõsiselt. Kiusamist, vargusi ja kriiskamist ei vabanda MITTE ÜKSKI häire, füüsiline karistus õpetab hüperaktivisti ja teisi terroriseerivat autisti otsekohe. Kui mõni selline on arengult 2aastase tasemel, siis, tahtmata koeri solvata, 2a laps ja koer ju mõistavad, miks neid karistatakse. Kuidas ei mõista lapsed, kel pole nii tõsist arengupeetust??? Kõik on vanemate tegemata töö: füüsiliselt karistamata jätmine.
1
100% artikliga nõus/ 20. november 2018, 13:40
Need on minu mõtted olnud juba pikemat aega, mida Niiberg välja toob. See on fakt, et lastest absoluutselt välja ei tehta, istutakse ninapidi telefonides kõikvõimalikes kohtades ja situatsioonides. Mul on kolm last ja olen väga palju nii koolis kui ka lasteaias puutunud kokku erinevate vanematega. Domineeriv suhtumine lapsesse on tüdimus - tee nüüd ruttu, hakkame minema, pane riidesse jne. Ise ollakse telefonis ja lapsele nähvatakse midagi. Koolis õigustatakse lapse käitumist eakohasusega, aga viisakusreegleid ei õpetada ega ole õpetatudki.
t
To Mart/ 20. november 2018, 11:57
See nn psühholoog naudib ilmselt täiega soojamaa reise ja käib oma tööajast serotoniini taseme ''ravi'' selgitavatel tasuta koolitustel. Ja küll varsti satuvad koolitatavateks ka lasteaednikud; laiendame siis juba antidepressantide turgu kuni imikuteni välja - karjuvad ehk vähem? Peaasi, et müüa saaks. Tulud kellele ? Artikli sisuga täiega nõus, veel pehmelt öeldud!
t
Tšernomõrdini mõtttera/ 20. november 2018, 10:48
Tahtsime küll kõige paremat, kuid välja tuli ikka nii nagu alati.
k
kakukeee/ 20. november 2018, 10:34
Kui olen last kasvatanud alates 4a üksi ja pean olema nii kui isa ja kui ema ,tegelikult olen ema ,arvan et poiss lapsele isa eeskuju vaja,aga kui isa ei hooli kuidas saan kehtestada ennast nii isana kui emana.Hetkel laps juba 15a.
P
.../ 20. november 2018, 09:34

g
G/ 20. november 2018, 08:32
Lõpuks siis jõuti arusaamale?! Seda kasvatuseta arulagedate armeed me talume veel pikalt.
u
Ulla/ 19. november 2018, 23:41
Meie peres on kerepeale saamise päev neljapäev. Ja pole mingit vahet,kuidas lapsed käitunud on. Profülaktika mõttes saavad vitsa. Nad juba harjunud.
p
Parem anda urvaplaastrit./ 19. november 2018, 23:18
s
19. november 2018, 22:53
sama küsimus toimingute kohta!
m
19. november 2018, 22:37
Mis toiminguid seal koolis lastega tehakse, milleks lapsevanema luba vaja on?
v
19. november 2018, 22:31
Vaba tähendab ka et laps võib valida, kas kasvada inimeseks või pätiks.
m
mida/ 19. november 2018, 22:06
oleme saavutanud mida vaga igatsesime kull oli lastel nouka ajal raske
s
siiruviiruline/ 19. november 2018, 22:05
Karistada tuleb last esimese pahateo järel, olgu laps 4 või 6 aastane! Ja selle all ei pea ma silmas rihma või füüsilist karistamist, vaid millestki ilma jätmist, nt ei saa täna sõbraga mängima või ei saa magustoitu jne. Midagi, mis lapsele oluline ja mida ei saa, s e l l e teo tagajärjel- et laps mõtleks järele ja saaks aru, et pahateo eest peab vastutama! Kui aga 7-8 aasta vanuseni on lubatud kõike teha, vabandades, et ta ju v e e l väike...ongi juba sirgunud teadlikult manipuleeriv pätt, ei enam sa teda karistada saa!

k
Kristiina/ 19. november 2018, 22:04
Kes meediat süüdistab ja pelgalt maine pärast end udustab pole õige inimene v.a. mõned tunnistaja kaitse või vägistamise lood. Ka perevägivallast ainsana avalikult rääkinud Liisi ründas üks pussitamise eest istunud tüüp hakates ärplema politseiga ja ohvrer rääkis seda mis google mitte. Tüüp on kaval..
a
aga/ 19. november 2018, 21:29
sa kasvata, siis pole vaja karistada.
k
Kristiina/ 19. november 2018, 20:55
Kui on vaja tuleb ka ka kaevata ja avalikult õigusi nõuda. Ma ei taha NSVL aega tagasi. Noorte meeste seas julgeb juba olla..
k
Kristiina/ 19. november 2018, 20:51
Kusjuures netisõimaja keskmine proofiil on keskealine või vanem meesterahvas üldjuhul Delfi registreeritus või FBs.
k
Kristiina/ 19. november 2018, 20:48
Jah vitsa ja hirmu terrori all ei peaks ükski laps kasvama kuid väga elementaarsed reeglid peavad selged olema ning ausus igas olukorras. Minul oli kõike ja tegi katki. Sellised artiklid panevad vastanduma kui räägitakse pisiasjadest ja mässumeelsetest.
k
Kristiina/ 19. november 2018, 20:44
Kust tulevad Radari kasvatamatud noored kes LSD tarbijaid varjab ning paneb tiitrisse valenimesid ning tassib selliseid eeskujuks?
k
Kristiina/ 19. november 2018, 20:39
Isegi nublu ehk M.Pulk on mingil määral kasvatamatu jõnglase käitumisega ja tema jüngrid..
k
Kristiina/ 19. november 2018, 20:36
Jah keelama peab aga kõige ütlemist küll ma pahaks ei pane. Pean silmas otsekohesust ja tabude puudumist. Peaasi,et päris p.tiks kätte ei lähe. Need nn. kasvatud noored ei oska enda eest seista,neil puudub vähimgi õiglustunne,kardavad avalikustada oma tööandjat või nime, on anonüümsed . Rikaste lapsed jah ei lõhu,ropenda ja ei joo kuid on muul moel vastiku käitumisega.

q
Qwert/ 19. november 2018, 20:32
Lapse kasvatamine algab paraku juba tulevase lapse isa (tänapäeval puudutab see ka ema, kahjuks) otsimises. Ja see on fakt, mida ütles kunagi 70-ndail Vikerkaja saates TPedI professor välja. Kui tulevase lapse ema ja isa on saanud korraliku koduse kasvatuse, siis kasvatatakse ka lapsed korralikeks. Erandeid on alati, aga erandid nagu teada kinnitavad reegleid.
t
T.S/ 19. november 2018, 20:04
Ei ole sinuga sugugi nõus. Lapsevanem kasvatab oma autoriteeti koos kasvava lapsega. Kui ikka on harjutud lapsele selgitama, mis on hea või halb käitumine juba maast madalast, lapsele arusaadavas keeles (vastavalt vanusele), siis ei pea kurtma, et seadus ei luba karistada! Normaalne, mõtlev laps, kellega on tegeldud, saab isegi aru, mida ei tohiks teha ja mõtleb! Ja niisugune laps ei lähe küll kuhugi oma vanemate peale kaebama, ega enda õigusi nõudma, sest vanemad on tema sõbrad, vaat sedasi!
1
111/ 19. november 2018, 20:00
Siin pole millegi üle imestada, kui lapsi ei tohi enam korrale kutsuda, rääkimata siis karistamisest. Kõik peab olema lubatud ja kui veidi kõvemat ja kurjemat häält teed, siis juba vahitakse imelikult ja tahetakse kuskile kaebust minna esitama. Ka kooliõpetajad on tänapäeval tühi koht ja kõik õigused jäävad lapsele. Õpetaja ei tohi midagi teha. 20 aastat tagasi oli lastel veel mingisugune austus vanemate inimeste vastu, aga nüüd... Pubekakarjad hakkavad rohkem kiljuma ja itsitama ning sõimama kui neid kuskil korrale lähed kutsuma.
t
T.S/ 19. november 2018, 19:59
Ei saa sellistest poliitikuid, ära muretse. Haridus neid ei huvita ja 9 klassist kaugemale sellised ei jõua lihtsalt...Ma ei tea praegu ühtegi 9 klassi haridusega poliitikut :) Sellest siin tuleb saast, kes hakkab vanglates maksumaksja raha eest elama, seda nüüd küll...
r
Realist/ 19. november 2018, 19:47
Ja sellistest lastest saavad 20 aasta pärast poliitikud, kes võtavad vastu seadusi, mis on meie kõigi jaoks kohustuslikud. Hetkeolukorras tundub, et nad ongi juba võimule saanud.
n
no/ 19. november 2018, 19:35
selle ainus põhjus on õigel ajal asja eest saamata jäänud kaseurvaplaaster, mingit muud põhjust ega müstikat siin polegi!
k
KAS ema südand tunnes sa / 19. november 2018, 18:44
kui laps tunnetab, et vanematel on paberraha ja vanemad on nõus ,, KÕIKE OSTMA ,seda mille väärtust laps ei tea...seega oöeme vaaesed ja lapsd on OMA TAHTMISE SAANUD
e
Ei tea / 19. november 2018, 18:26
Kuidagi väga lati alt läbi jooksev jutt spetsialisti kohta. Kõlab umbes nagu kommentaariumi amatöörkasvatusteadlaste sulest, peaaegu ootad juba, et järgmiseks tuleb üleskutse püksirihm haarata ja kord majja lüüa. Oleks see nii lihtne, mis siis viga oleks.

j
Juku õps/ 19. november 2018, 18:26
Kes ja millal selle vabakasvatuse seemne meie hariduspõllule külvas ? Kuna inimese harimise eest makstakse juba pikka aega vähem kui punikutalitajale, siis pole enam palju jäänud neid teravaid pliiatseid, mis suudaksid jutti ette tõmmata. Tönts pliiats jätab vaid ebamäärase jälje või ei jäta seda sootuks. Need, kes seda jälge mööda käimas, ei tea sageli mitmes reform hetkel käimas ja millised on eelmiste uuenduste tulemused. Sestap lastaksegi vabalt.
s
!/ 19. november 2018, 18:22
see on see, kui lapsi enam korrale kutsuda ja karistada ei tohi. nüüd on tulemus käes!
t
Tütrik/ 19. november 2018, 17:43
Lihtne on visata kõik ebameeldiv 100% ainult lapsevanemate (tegelikult veel kitsamalt: ema) kaela. Emalt oodatakse imesid, samas on ema käed üha rohkem seotud. Tänapäeva Eestis kehtivate seaduste järgi ei tohi lapsevanem last isegi nurka panna, kartmata et talle lastekaitseametnike poolt trahv tehakse! Lastele jauratakse lasteaias ja koolis lakkamatult nende õigustest, ent kohustused unustatakse sujuvalt ära. Lapsevanematelt ei küsita koolis enam luba lapsega tehtavateks toiminguteks ega pea sellest isegi teavitama. Nii on lapsevanemad nii kooli kui ka omaenda laste poolt puhtaltnurka surutud.
l
Lubja Piip/ 19. november 2018, 16:27
Noorus on ju igas põlvkonnas olnud hukas. Küll see mõistus ükskord ka pähe tuleb. Varem või hiljem. Mõnel ei tule ka, aga see on ka alati nii olnud. Ühiskond muutub. Muutub ka elutempo.
v
vana ema/ 19. november 2018, 16:11
On näha ammu, selge see, aga mitte midagi teha ei saa! Meie haridusseadused on sellised, et...pahatahtlikku, pidevalt halvasti käituvad, õpetajaid ja kaasõpilasi terroriseerivat algklassiõpilast ei v õ i koolist välja visata! Vaat sedasi. Õige ja õiglane oleks anda ta oma vanemate vastutusele ja las palkavad koju eraõpetaja ning maksavad oma taskust suuri summasid, et saada see kohustuslik haridus. Milles kogu ülejäänud klass on süüdi, et nad peavad taluma sellist janti? Tavakooliõpetajad ei pea ja pole kohustatud tegelema kasvatamatute lastega, nende pideva korralekutsumise ja noomimisega...
g
Gunnar Stahl/ 19. november 2018, 16:07
Olge mureta küll need vabaltkasvanud viljakesed oskavad omi lapsi mitte vabalt kasvatada, sest endale nad ju ei soovi selliseid jubedikke, kuid selleks ajaks on nad oma sundviisilised vabakasvatajatest vanemad ära hävitanud.
v
vana ema/ 19. november 2018, 16:02
Ja lisan ka selle, et kaua need vastutustundetud vanemad kooli süüdistada ei saa, sest kool lõpeb (tihti neile pätipoistele juba hiljemalt 9 klassiga ära), aga enda vanemate lasteks jäävad need pätid ikka edasi, aastakümneteks! Hakkavad vanematelt raha pommima, tümitama, ähvardama...rääkimata pahandustesse sattumisest (vangla, võlad jne)- siis alles saavad vanemad tõelisi "vilju" maitsta! Kurb muidugi. Asi on selles, et lapsi saadakse liiga lihtsameelselt iga ettejuhtuva elu"kaaslasega", keda vaevalt paar kuud tunned...tulemuseks on lapsed, keda tegelikult keegi ei vaja :(
v
vana ema/ 19. november 2018, 15:59
Kooli ja ühiskonna süüdistamine pole muud, kui enda tegemata töö (lapsevanema töö, elutöö ongi last kasvatada vastutustundlikuks, õnnelikuks inimeseks) lükkamine kellegi teise kraesse! Kas vanemad on lapsega tegelenud, õpetanud, kasvatanud temas viisakust ning vastutustunnet, seda kullakesed näeb juba hiljemalt lasteaia viimases rühmas! Kooli minnes on kõik lapsed juba selles mõttes valmis viljad ja siin enam midagi ei parandata- hea ja kohusetundliku lapse osas saab kõik minna vaid paremaks, kasvatamatu ja kiusliku lapse jaoks kahjuks hullemaks ja hullemaks...

a
A/ 19. november 2018, 15:59
Issand missugune avastus! Ega seda ei olnud üldse juba ~5 ja rohkem aastat tagasi näha, et asjad nii on! Uskumatu läbimurre! Braavo inimesed!
m
Mart/ 19. november 2018, 15:58
Ta teadis nii hästi, sest oli just tulnud seminarilt USAst kuhu ravimifirma võimaldas tal tasuta mitmeks nädalaks reisida.
v
Vanamees/ 19. november 2018, 15:55
Vaadake mis toimub "mägedes" ja siis tahate midagi mõistlikku ! Elu õpetab ju !
i
isa/ 19. november 2018, 15:51
laps on ikka kodu peege, mitte kooli oma. Kuigi tuleb tõdeda, et kool on lõpuks selles käivate laste kodude peegel
i
isa/ 19. november 2018, 15:48
vaba tähendab seda et inimene saab valida, kas hakata kunstnikuks või kaevuriks. Kas ta tahab pikki juukseid või käia siilisoengus. Vaba kasvatus ei tähenda kasvatusevaba lapsepõlve. Aga nagu artiklis öeldakse, kasvatamine on toitainetest ja treeningust tulenev kasv. Käitumise mõttes inimene ikka areneb mitte ei kasva.
m
Mart/ 19. november 2018, 15:24
Üks psühholoog ütles, et kui laps ei kuula õpetaja sõna, siis selle tõttu, et tal on ajus serotoniini tase vale, see laps on haige ning talle tuleb anda antidepressante.
r
RS2/ 19. november 2018, 15:21
Mis asi on "vale vabakasvatus"? Kasvatus saab olla kas õige või vaba.
t
to vaba/ 19. november 2018, 15:17
ma vaatan,et sa oled vist palju peksa saanud ja nüüd siin oma viha oma vanemate peale välja valad. Last võib karistada,kuid vastavalt ka asja eest mitte nii,et ainult üks tümitamine käib. Paraku tänapäeval vanemad jooksevad raha järele rohkem ja unustavad ära,et lapsed vajavad nende hoolitsust ning järelvaatamist. Mitte ,et unustavad ära ,et lapsed eksisteerivad ja ,kui midagi ei meeldi siis pannakse laks pikki pead või nüpeldatakse rihmaga läbi. Selles kõiges tuleb esmalt süüdistada vanemaid ja siis seda süsteemi mis seda kõike soosib.

a
Aga/ 19. november 2018, 15:14
Peamine kasvatus toimub ikka kodus ema ja isa poolt.
v
Vaba/ 19. november 2018, 15:04
Kasvatus ei ole see, kui last lüüakse või tutistatakse. Need tegevused on endast nõrgema alandamised. Alandajateks on sadistidest või psühhopaatidest vanemad, kes nimetavad seda kasvatuseks. Jah, lapsega peab palju rääkima, talle sadu kordi selgitusi andma, siis saab seda kasvatuseks nimetada. Aga paljud lihtsalt ei viitsi oma lastega tegeleda, sellepärast löövadki ja küllap on neid endidki alandatud ja pekstud kui seda õigeks peavad.
h
H/ 19. november 2018, 14:36
Heh jah tulevad sellised 18-20a vanused tööle midagi ei oska midagi ei huvita mõtted on kuskil mujal tahavad ainult palju raha saada 1pandi selline poole meetrist auku kaevama 5minuti pärast vistt unustaskuhu kaevas kukkus oma kaevatud auku hea ett jalgu ära ei murdnud
s
Siivi/ 19. november 2018, 14:33
Hr. Leesi ütles juba aastaid tagasi, et pole mõtet kõike teiste järgi teha, sest oli näha mis tulemused sel on.
k
kiubuspuu/ 19. november 2018, 14:27
Ei mäletagi, millal viimati nägin või kuulsin sõna "distsipliin". Aina seda, kuidas korra või päheõppimise ( mälu arendamise) nõudmine on lausa kuritegu laste suhtes. Vabakasvatus, meie tõlgenduses mantra, et laps peab ise otsustama, mis õige, mis vale, mis kahjulik, mis kasulik. Nii nad väsivadki alatisest nõudest ise otsustada ja jäävadki omavanuste tasemele.
u
Udu/ 6. detsember 2018, 15:29
l
Lapsevanem/ 19. november 2018, 13:32
Rein, pedagoogid saavad kätte koduse vabakasvatuse viljad.
t
Toivo Niibergile/ 19. november 2018, 13:22
aga ise pehmendate samamoodi ja kasutate eufemisme - raha ja asju ei pommita, neid RÖÖVITAKSE. nimetaks õige asju õigete nimedega?

r
rein/ 19. november 2018, 13:00
nii see on. aga kes meil lastega tegelevaid pedagooge ette valmistab ?

PÄEVATOIMETAJA

+372 5199 3733
sirje.maasikamae@ohtuleht.ee

TELLIMINE JA KOJUKANNE

+372 666 2233
tellimine@ohtulehtkirjastus.ee

REKLAAM JA KUULUTUSED

+372 614 4100
reklaam@ohtulehtkirjastus.ee