Hea nõu

VIIMANE AEG TEHA MUUDATUSI! Nii pidurdad eeldiabeedi süvenemist tõsiseks haiguseks 

Toimetas Sirje Maasikamäe, 1. märts 2019, 06:00
Anna oma kehale iga päev vähemalt 30 minutit koormust – see tõstab südame löögisagedust ning intensiivistab ainevahetust.  
Eeldiabeet eelneb II tüübi diabeeti haigestumisele. Eeldiabeedi avastamise korral on viimane aeg teha püsivaid muudatusi toitumis- ja liikumisharjumustes, et haiguse süvenemisele pidurit panna, sõnas Apotheka apteeker Kerli Valge.

Seedimise käigus lagundatakse süsivesikud veres glükoosiks ehk veresuhkruks. Pärast sööki veresuhkru tase tõuseb, mis on ühtlasi signaaliks kõhunäärmele, et see toodaks glükoosi ainevahetust reguleerivat insuliini, mis suhkrutaseme veres normaliseeriks. Kui hormooni tootmine kehas on häiritud, jääb tervislikust kõrgemaks ka veresuhkru tase.

Kõrgenenud veresuhkruga võime elada mõnda aega tundmata, et midagi otseselt valesti oleks – eeldiabeet ei anna endast märku ühegi selge haigustunnusega.

Samal teemal

Jätkuvalt kõrge suhkrutase veres loob aga eeldused mitmesugusteks muutusteks nii veresoontes, närvide tundlikkuses kui ka nägemisteravuses. Umbes 70% eeldiabeetikutel areneb seisund edasi II tüübi diabeediks. Selle vältimiseks on oluline kontrollida oma veresuhkru taset ning teha muudatusi oma toitumis- ja liikumisharjumustes – eeldiabeedi õigeaegsel avastamisel on võimalik diabeedi teket vältida või seda olulisel määral edasi lükata.

Kuidas vältida eeldiabeedi arenemist diabeediks?

 Eeldiabeedi teket soodustavad vähene füüsiline aktiivsus, ülekaal, perekondlik eelsoodumus, vanus ning ühekülgne toitumine. Järgnevalt leiad kolm soovitust, kuidas vältida eeldiabeedi arenemist suhkruhaiguseks.

1Söö regulaarselt ning tasakaalustatult

Veresuhkru taset tõstab hüppeliselt töödeldud, kaloririkas, rasvane ning toitainetevaene söök – selline, mida tihtipeale eelistame kiire lahendusena lõunasöögikohtades või ostame paremate valikute puudumisel teekonnale kaasa.

Eelista toitu, milles on kiudaineid, oomega-3 rasvahappeid, tervislikke rasvu ning valke. Näiteks on head täisteravili ning sellest tehtud pudrud, kala, pähklid, seemned ning oliiviõli. Need toiduaineid on kehas aeglaselt imenduvad ning aitavad vältida veresuhkru taseme järske tõuse.

Lisaks on oluline regulaarsus – katsu jaotada oma toidukorrad terve päeva peale, ära jäta söömist ainult õhtuks. Liiga pikad pausid söögikordade vahel langetavad suhkrutaset veres, mis omakorda tekitab väsimustunnet, keskendumisprobleeme ning magusaisu.

Inimesed on loodud füüsiliselt aktiivseteks. Ei ole vaja veeta tunde spordisaalis – võti on regulaarses aktiivses liikumises. Anna oma kehale iga päev vähemalt 30 minutit koormust – see tõstab südame löögisagedust ning intensiivistab ainevahetust. Koos tasakaalustatud toitumisega aitab see alandada kehakaalu ning vähendada seeläbi II tüübi diabeedi tekkimise ohtu.

 3. Järjepidevus kehakaalu langetamisel.

Eeldiabeedi arenemisel II tüübi diabeediks on oluline roll üleliigsel kehakaalul. Juba 5-10% kaalulangetamist annab positiivseid tulemusi II tüübi diabeedi ning sellega kaasnevate tõsiste tervisekahjustuste vältimisel.

Ära unusta, et tervislikuks peetakse kaalulangetust, mis jääb vahemikku 0,5–1 kilo nädalas. Nii suudab keha muutustega kohaneda ning see ei mõju meie ainevahetusele pärssivalt. Kehakaalu langetamine on pikk protsess, kus on võrdselt olulised nii füüsiline koormus kui toitumine.

 Veresuhkru taset on lihtne määrata apteegis

Veebruaris leiti tänu Eesti Diabeediliidu ja Apotheka ühisele tööle üles ligi sada potentsiaalselt eeldiabeeti põdevat inimest, kes oma riski tõsiselt haigestuda polnud teadvustanud.

Veebruaris sai veresuhkru taset mõõta tasuta 20 Apotheka apteegis. Mõõta saab ka edaspidi, kuid nüüd tuleb tasuda 2-4 eurot.

Registreeruda saab aadressil apotheka.ee, aga ka apteegis kohapeal või apteeki helistades.

PÄEVATOIMETAJA

+372 5199 3733
sirje.maasikamae@ohtuleht.ee

TELLIMINE JA KOJUKANNE

+372 666 2233
tellimine@ohtulehtkirjastus.ee

REKLAAM JA KUULUTUSED

+372 614 4100
reklaam@ohtulehtkirjastus.ee